JavaScript Math Object

اشیاء ریاضی در جاوا اسکریپت

اشیاء ریاضی در جاوا اسکریپت به شما این امکان را می‌دهند که عملیات ریاضی را روی اعداد انجام دهید. برخلاف دیگر اشیاء، اشیاء ریاضی سازنده (constructor) ندارند و ایستا (static) هستند. این بدان معنا است که همه خصوصیت‌ها و توابع شیء آن را می‌توان بدون ایجاد یک شیء ریاضی استفاده کرد.

خصوصیت‌ها

از طریق Math.property می‌توان به خصوصیت‌های آن دسترسی پیدا کرد.

Math.E // returns Euler's number
Math.PI // returns PI
Math.SQRT2 // returns the square root of 2
Math.SQRT1_2 // returns the square root of 1/2
Math.LN2 // returns the natural logarithm of 2
Math.LN10 // returns the natural logarithm of 10
Math.LOG2E // returns base 2 logarithm of E
Math.LOG10E // returns base 10 logarithm of E

توابع شیء

از طریق Math.method.(number) می‌توان از توابع شیء ریاضی بهره برد. در ادامه این توابع را معرفی خواهیم کرد.

تبدیل یک عدد به عدد صحیح

برای تبدیل یک عدد به عدد صحیح 4 روش وجود دارد.

  • Math.round(x) با استفاده از این تابع شیء x به سمت نزدیک‌ترین عدد گرد می‌شود.
  • Math.ceil(x) با استفاده از این تابع شیء x به سمت بالا (عدد بزرگتر از خودش) گرد می‌شود.
  • Math.floor(x) با استفاده از این تابع شیء x به سمت پایین (عدد کوچکتر از خودش) گرد می‌شود.
  • Math.trunc(x) با استفاده از این تابع شیء قسمت صحیح x برگردانده می‌شود.

()Math.round

Math.round(4.9); // returns 5
Math.round(4.7); // returns 5
Math.round(4.4); // returns 4
Math.round(4.2); // returns 4
Math.round(-4.2); // returns -4

()Math.ceil

Math.ceil(4.9); // returns 5
Math.ceil(4.7); // returns 5
Math.ceil(4.4); // returns 5
Math.ceil(4.2); // returns 5
Math.ceil(-4.2); // returns -4

()Math.floor

Math.floor(4.9); // returns 4
Math.floor(4.7); // returns 4
Math.floor(4.4); // returns 4
Math.floor(4.2); // returns 4
Math.floor(-4.2); // returns -5

()Math.trunc

Math.trunc(4.9); // returns 4
Math.trunc(4.7); // returns 4
Math.trunc(4.4); // returns 4
Math.trunc(4.2); // returns 4
Math.trunc(-4.2); // returns -4

()Math.sign

تابع علامت که در ریاضی با آن آشنا شده‌اید، دارای 3 مقدار است؛ 1, 0 , 1-

Math.sign(-4); // returns -1
Math.sign(0); // returns 0
Math.sign(4); // returns 1

()Math.pow

Math.pow(x, y) مقدار x را به توان y می‌رساند.

Math.pow(8, 2); // returns 64

()Math.sqrt

جذر عدد داده شده را محاسبه می‌کند.

Math.sqrt(64); // returns 8

()Math.abs

قدر مطلق عدد داده شده را برمی‌گرداند.

Math.abs(-4.7); // returns 4.7

()Math.sin

سینوس زاویه داده شده که برحسب رادیان است را محاسبه می‌کند. اگر می‌خواهید که عدد زاویه را برحسب درجه وارد کنید، کافی است که آن را در PI/180 ضرب کنید،

Math.sin(90 * Math.PI / 180); // returns 1 (the sine of 90 degrees)

()Math.cos

نحوه عملکرد آن مانند Math.sin() است با این تفاوت که کسینوس زاویه داده شده را محاسبه می‌کند.

Math.cos(0 * Math.PI / 180); // returns 1 (the cos of 0 degrees)

()Math.min و ()Math.max

برای محاسبه بیشترین و کمترین مقدار در یک لیست به کار می‌روند.

Math.min(0, 150, 30, 20, -8, -200); // returns -200
Math.max(0, 150, 30, 20, -8, -200); // returns 150

()Math.random

عددی تصادفی بین صفر و یک را برمی‌گرداند.

Math.random(); // returns a random number

()Math.log

لگاریتم طبیعی عدد داده شده را محاسبه می‌کند.

Math.log(1); // returns 0

()Math.log2

لگاریتم عدد داده شده را در مبنای 2 محاسبه می‌کند.

Math.log2(8); // returns 3

()Math.log10

لگاریتم عدد داده شده را در مبنای 10 محاسبه می‌کند.

Math.log10(1000); // returns 3

جهت مشاهده لیست کامل اشیاء ریاضی در جاوا اسکریپت اینجا را کلیک کنید.